fredag 21 maj 2010

Sniglar vs kirskål... eller att aldrig kunna göra färdigt...




Har under flera år fått höra hemska historier om kirskål. Jag tror Kirskål är ett underjordiskt monster som skickar upp en massa tentakler för att förgöra oss. Hugger du av en, så kommer det 16 nya istället... Fast jag är förskonad från det problemet. Än så länge. Jag har ett annat problem. Andra monster. De är bruna, slemmiga och väldigt hungriga. Tyvärr har vi ungefär samma smak. God sallad, rädisor, riddarsporrar, rosenkragar och alla små söta (av mig sådda) fröplantor... De här monstren klipps varje kväll och vissa morgnar i två delar. Kan det vara så att varje del blir en ny snigel? Eller 72 kanske???


I början av våren är man glad för allting som växer. I år ska allting bli fint. Man drömmer om gröna stora ruggar av både det ena och det andra. I år ska allting växa jättebra och bli perfekt... Men så händer något. Påskliljorna slår inte ut riktigt, de är först halva, sen inte alls. Tittar man närmre så är de inte ens gula och gröna längre, utan bruna!!! Saxen kommer ut och så börjar jakten. Kampen. Vid den här tiden i maj är det dags att börja tröttna. Inse att man ändå inte vinner. Trädgården är inte lika rolig längre. Den delas med inkräktande, slemmiga monster. Jag tröttnar och har inte riktigt lika stor lust att ändra om trädgården längre... Den där första energin, som gör att alla projekt kommer igång, den börjar sina. Går på sparlåga. Monstren tog den. Dålig på att slutföra... (men ni ska se att det här SKA jag göra färdigt!)


Om man då börjar fundera i biologiska termer och banor istället... Hur såg sniglarna ut de första åren här??? Jo, åt det rödbruna hållet. Synliga mot min jord. De som syntes bäst, de dog snabbast och med störst sannolikhet. Hur ser sniglarna ut idag??? Jo mörkbruna. Samma färg som min jord när den är blöt. Intressant ur evolutionär synpunkt. Skrämmande ur trädgårdssynpunkt.


Har också funderat på om man skulle kunna använda sig av den här selektionsmetoden för att få fram sniglar med de anlag man vill ha... De kan ju faktiskt finnas sådana. Kanske skulle man låta bli att klippa sniglar som äter på döda växter. Kanske skulle man låta bli de som äter ogräs... Kanske kan vi till slut ställa hemskheterna mot varandra... Sniglar som enbart livnär sig på kirskål. Monster vs. monster!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar