måndag 31 maj 2010

Ordning...?




Nu börjer det bli ordning i min trädgård... Jo, det är mycket kvar, men största problemet som jag ser det, är att ordning och trädgård inte riktigt går ihop. Jag, ordning och trädgård går inte ihop. Okej, jag och trädgård går bra, men de andra... Hmmm... Gunnel Carlsson myntade för några år sedan i TV-programmet Gröna rum, uttrycket "sillsalladsträdgård". Det tog jag genast till mig. Det passade så bra på min trädgård. Växterna som sår sig får stå kvar där de vill vara... Rimmar inte så bra med ordning, men funkar bra och är ganska trevligt... Men nu är jag lite trött på det där (tillfälligt iaf...). Jag vill att varje växt ska få växa för sig själv. De behöver ju inte växa in i varandra hur som helst... Därav denna nytänkta ordning... De växter som gärna sår sig har blivit många. Akleja, Aklejruta, Stjärnflocka, Temynta, violer osv... Det var roligt att samla ihop dem och få se massverkan. Sen finns det andra som inte sår sig, men som visat sig vara riktiga rymmare. En sån är höstastern. Brer ut sig hur mycket som helst. Och blir det en rotbit kvar i jorden... Vips så har man ett nytt bestånd!!! Men värst är nog ändå den lilla söta... Alltså vitpyttan. Hemma hos min mor och far har det sedan jag var liten funnits ett lagom stort bestånd av vitpytta. Alltid lika söta. Givetvis ville jag ha en bit av den. Perfekt till buketter mm. Rotbiten åkte ner i jorden där den fick plats. Trångt var det givetvis. Förra året bestämde jag mig för att flytta på den, den började sticka ut i andra växter... Jag grävde och drog och trodde jag fått bort den. Hah! Det dök upp små söta, vita blommor lite överallt... I år när det då var storstädning, fanns det givetvis rötter och småplantor överallt. 2-3 meter får ursprungsläget... Inget stort som brer ut sig, men ändå... Givetvis kunde jag inte slänga dem... De fick förpassas till utkanten, till snigelland. Innan jag täckte över rötterna med jord, tittade jag en gång extra på dem. Hmmm. Väldigt lika kvegrötter. Inte så konstigt kanske att de försöker rymma när man börjar gräva runt i dem...


Men tilbaka till ordningen. Allting i naturen går mot kaos. Så kommer även min trädgård att göra igen. Snart. För många fröplantor kommer att dyka upp på fel ställe igen. Och jag kommer att ha svårt för att rensa bort och slänga dem. Men även i trädgården får man väl göra en storstädning då och då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar